De Ami6 Standaard.



Home



Bij haar introductie in april 1961 bestond er slechts één uitvoering van de Ami6, de Luxe. Deze stond voor fl. 5450 in de prijslijst.

Omdat de verkoopcijfers in Nederland achter bleven bij de verwachtingen, introduceerde Citroën in januari 1962 daarom voor de Lage Landen twee extra versie's van de Ami6.
Een uitgeklede uitvoering verscheen  onder de naam <Standaard> in de prijslijsten en werd aangeboden voor een bedrag net onder de destijds belangrijke  psychologische grens van 5000 gulden.  Naast de spartaanse Standaard, kon er nu ook gekozen worden voor een luxueuse uitvoering, de Extra Comfort. 

Beide uitvoeringen zijn typische producten uit de Belgische Citroënfabriek in Vorst en zijn alleen in ons land en België verkocht.





Onderstaand perscommuniqué van Citroën Nederland spreekt voor zich.




Er zijn geen verkoopcijfers bekend, uitgesplitst in uitvoeringen van de Ami6, maar gezien het grote aantal "Standaards" dat is afgebeeld in de categorie <oude foto's> moet deze uitvoering wel succesvol geweest zijn!













Waarin verschilde de Standaard nu met de "gewone" Ami6? 

Exterieur:


De voorkant kenmerkt zich het duidelijk door het ontbreken van de zgn. "bullbar".  Verder zijn de koplampringen niet verchroomd, maar gespoten in de kleur van de auto. Tenslotte is de bumper niet voorzien van de rubberen stootblokken.















De achterkant verschilt minder. Ook hier ontbreken de rubberen stootblokken op de bumper. Verder mist de Ami6 Standaard de aluminium sierlijst onder de achterlichten.
















De Ami6 Standaard heeft in tegenstelling tot de andere uitvoeringen vaste achterzijruiten. Deze zijn dus, netzo als de allereerste versies, niet open te schuiven.

Verder ontbreken de parkeerlichtjes boven de C-stijl en later B-stijl. De op de foto afgebeelde "bolletjes" op de C-stijl zijn kennelijk door de eigenaar destijds aangebracht, maar zijn zeker niet origineel.





Interieur:


Het interieur is ook versoberd. Het meest in het oogspringend is het 2cv meubilair. Later zijn de buisstoeltjes vervangen door iets luxere exemplaren die waarschijnlijk hetzelfde in uitvoering zijn als die in de 2cv Azam werden gemonteerd.










Het dashboard van de Standaard mist de aluminium lijst achter de schakelpook. Het schakelschema wordt weergegeven op een sticker. ( net zichtbaar achter de stuurrand).  Ook het beschermkapje boven de waarschuwingslampjes ontbreekt. De afgebeelde asbak is een accessoire die er standaard niet in hoort te zitten. De achterkant en de onderkant van de aflegplank,  is bekleed met een viltachtige grijze stof i.p.v. isolerend materiaal zoals bij de andere types is gebruikt.

De deurpanelen missen de armsteun. Verder is er slechts één zonneklep gemonteerd. Op de foto is een later exemplaar afgebeeld.  De buisstoeltjes zijn vervangen door het 2cv Azam-meubilair.

De kofferbak is niet meer bekleed evenals de binnenkant van het dak en de motorklep.

Qua uitrusting ontbeert de Standaard verder nog een ruitensproeier, binnenlampje en een asbak.






De Ami6 Standaard heeft de normale modeljaar wijzigingen gevolgd als de andere modellen. M.i.v. januari 1964 heeft Citroën Nederland de benamingen van de Ami6 uitvoeringen veranderd. De Ami6 Standaard ging voortaan als Ami6 Luxe door het leven. Zie verder bij <uitvoeringen en prijzen>
Vanaf januari 1965 verdween de Ami6 Luxe (Standaard) uit het leveringsprogramma.

Er zijn weinig publicaties te vinden van de Ami6 Standaard. Citroën heeft slecht een klein vouwblaadje uitgegeven waarin de Standaard wordt beschreven. Het <foldertje> is hier in te zien.

Ook is de Ami6 Standaard (Luxe) zelden onderwerp geweest van een rijtest. De KNAC heeft in het tijdschrift <de Auto> de Ami6 Luxe aan de tand gevoeld. Het blad <Revue>heeft een artikel gewijd aan de Ami6 Luxe.

Ondanks dat er een behoorlijk aantal Ami6 Standaards zijn verkocht, is er maar één exemplaar overgebleven van deze bijzondere uitvoering. Het gaat hier om een Belgisch exemplaar met een behoorlijke schade.